Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Alle musea

Alfabetisch gesorteerd op plaatsnaam

Arnhem

Museum Arnhem: kunst en activisme
Het museum Arnhem was vier jaar gesloten voor een verbouwing en uitbreiding. Het gebouw werd gerenoveerd: klimaatbeheersing aangepast, de ramen in de elegante koepel, ooit de entree van een Heerensociëteit uit 1873, zijn weer open en een eenvoudig ogende uitbouw is erbij gekomen. Het is de ambitie van de gemeente en het museum om de collectie: “open, eigentijds en met telkens wisselende perspectieven op de dynamische samenleving” te presenteren. Er wordt als museum aansluiting gezocht bij actuele thema’s. “We kiezen in onze programmering dan ook voor onderwerpen die in de samenleving spelen. Hierbij treden we bewust buiten onze eigen referentiekaders.” Van de drie eerste tentoonstellingen is de kortst lopende Van Links naar Rechts een eigen collectie presentatie is. In de toekomst zal het museum niet meer op zo’n traditionele manier de eigen collectie laten zien.

Lees verder »

Assen, Drents Museum

Kunst, meubels en serviezen rond 1900 en het vermoorde meisje uit Yde
Wie de vaste collectie van het Drents Museum wil bekijken, zou voor het bezoek naar de website moeten gaan. Het is verstandig van tevoren een keuze te maken. Wil je de uitgebreide afdeling archeologie bezoeken, of gaat je interesse uit naar het Nederlandse binnenhuis rond 1900, of wil je juist met de (klein-) kinderen iets leuks ondernemen? Het kan allemaal in Assen, maar alles tegelijk, lijkt me wat veel. Het lijkt hoopvol, maar tegelijkertijd is het Drents Museum een van die musea waarvoor de tijdelijke tentoonstellingen de belangrijkste bron van inkomsten is. Misschien valt de eigen collectie daardoor wat uit de boot qua opstelling en presentatie.Overigens is het museum tot medio 2022 bezig met een herinrichting.  Daardoor zullen er in die tijd delen van de afdelingen archeologie, Drentse geschiedenis en  Hedendaags realisme niet altijd, of volledig geopend zijn. De collectie Kunst 1883-1935  en Het Poppenhuis zijn wel te zien. Omdat wij de eigen collectie bespreken, laten we de tekst vrijwel onveranderd. Want binnen collectie tentoonstellingen vinden regelmatig veranderingen plaats waardoor kunstwerken of, in dit geval, archeologische voorwerpen niet altijd zichtbaar zijn. Ons gaat het tenslotte om de grotere context. 

Lees verder »

BOEK: hoe een gebouw een kunstwerk werd

TITEL Het gedroomde museum – Kunstmuseum Den Haag
We kunnen weer de musea in, we kunnen bekende kunstwerken opnieuw bekijken en onbekende ontdekken. Wist je dat in 1986 werd besloten het gebouw van het Haagse Kunstmuseum tot kunstwerk nummer 1 van de collectie te maken? Dus, voor je er in gaat, sta je al bij het allereerste kunstwerk uit de eigen collectie!
Het was een verstrekkend besluit niet alleen ideologisch, maar ook praktisch. Een museum moet zijn kunstwerken tenslotte in een topconditie houden en zo werd de weg vrijgemaakt voor de ingrijpende renovatie van tien jaar later.
Het Haags Gemeentemuseum zoals het instituut toen nog heette, was één van de eerste musea die de deuren sloot voor een jaren durende opschoning en uitbreiding van het gebouw. En terecht, inmiddels waren de tentoonstellingszalen volgelopen met extra kantoortjes en opslagruimtes. Na het herstel en de uitbreiding van het museum met nieuwe ondergrondse depots en een extra expositie ruimte waar tegenwoordig de Wonderkamers voor de jeugd zijn ondergebracht, is het weer een van de mooiste museumgebouwen ter wereld: dienend en toegankelijk op de verdieping met glazen kappen zodat het daglicht er ooit onbelemmerd binnenkwam.
Zoals zo vaak is er ook een kinderboek gemaakt: Berlage en een boef in het museum met tekeningen en tekst van Georgien Overwater.

Hier staan de boekbesprekingen.

Bij de bespreking staat ook alle informatie over:

Het Gedroomde Museum – Het Kunstmuseum Den Haag
Auteurs: Jan de Bruin, Doede Hardeman, Jet van Overheem.
&
over het kinderboek:
Berlage en een boef in het museum
Auteur: Georgien Overwater

BOEK: Brueghel en zijn tijdgenoten in de collectie van het Bonnefanten

Dit stukje verwijst naar onze eerste boekbespreking met filmpje. De catalogus Brueghel en zijn tijdgenoten, Kunst als verborgen verzet? is een boek over de tweede generatie Brueghel naar aanleiding van onderzoek in het Duitse Herzog Anton Ulrich Museum in Braunschweig naar de Kruisdraging van Pieter Brueghel, De Jonge. Het boek is een samenwerking tussen het Duitse Museum en het Maastrichtse Bonnefanten.
Deze catalogus is gemaakt voor de tentoonstelling Brueghel en zijn tijdgenoten, tot en met 4 juli 2021 in Museum Bonnefanten te Maastricht. Maar ook na de tentoonstelling is het boek de moeite waard omdat het uitvoerig schilderijen uit hun collectie belicht.
Klik hier om bij ons stuk in de rubriek Boekbesprekingen te komen.

Bij de bespreking staat ook alle informatie over:
Brueghel en tijdgenoten, Kunst als verborgen verzet?
Auteurs: Lars Hendrikman, Dorien Tamis

,

Boston; Isabella Stewart Gardner Museum

Meer dan honderd jaar persoonlijke visie

Boven de oorspronkelijke ingang van het woonhuis en museum hangt een wapenschild met een feniks, de vogel die uit zijn eigen as herrijst, met de wapenspreuk: “c’est mon plaisir”. Dit was het motto van Isabella Stewart Gardener (1840-1924): een vrouw met smaak en adviseurs, met geld en een groot ego. Ze schiep ruim honderd jaar geleden een museum waarvan de inrichting niet mag veranderen. Haar uitgangspunt was “dat kunst de grootste behoefte van ons land was … We waren een jong land en we hadden weinig kans mooie dingen te zien, kunstwerken … (en) dus besloot ik, als ik de kans kreeg, er mijn levenswerk van te maken”, aldus Isabella Gardner in 1917 over haar museum.

Lees verder »