Op weg naar de kunst

bespreekt de vaste collectie van musea in Nederland en elders.

Haarlem: Frans Hals Museum

De geschiedenis van de stedelijke kunstcollectie van Haarlems begint in 1581 als de Staten Generaal de stad toestemming geeft alle katholieke gebouwen en bezittingen, dus ook de kunst, te confisqueren. Door dit besluit bleven belangrijke kunstwerken  van onder meer Jan van Scorel en Maerten van Heemskerck in de stad. Sterker nog, men bouwde meteen een collectie actuele kunst op door opdrachten te geven aan belangrijke kunstenaars als Cornelis Cornelisz van Haarlem en Jan de Bray.  Jarenlang werd die collectie getoond zowel in het raadhuis aan de Grote Markt, als ook in het Prinsenhof, waar nu het Stedelijk Gymnasium zit, dat echter  indertijd bij het stadhuis hoorde.

Lees verder »

Gouda, Gouds Museum

Gouds Museum, zoektocht met verrassingen
Heeft u ooit van Pieter Pourbus (1523/24 – 1584) gehoord? Als u het werk van deze zestiende eeuwse Goudse schilder niet kent, is dat jammer. Het Gouds Museum heeft van hem een prachtige en bijzondere Verkondiging aan Maria, door de aartsengel Gabriël. Hij vertelt haar  dat zij de zoon van God zal baren.
Een stad als Amsterdam was rond 1600 zo rijk dat belangrijke kunstenaars, aangetrokken door mogelijke opdrachtgevers, daar naar toe kwamen. Hetzelfde gold voor Haarlem en Delft, maar Gouda? Ook Gouda werd door haar ligging op het kruispunt van twee rivieren belangrijk. Het kreeg al in de twaalfde eeuw stadsrechten en ook daar ging de financiële ontwikkeling ging samen met een culturele bloei. Dat is nog steeds te zien aan het bijzondere stadhuis op de markt en in de Sint Jan, de grote kerk vlak achter die markt.

Lees verder »

Amsterdam: Museum Willet-Holthuysen

Willet-Holthuisen, een 19de-eeuwse huis met allure en goede smaak
De naam Herengracht zegt het al: daar woonden in de 17de en 18de eeuw de welgestelde Amsterdamse heren (en dames) in hun riante grachtenhuizen. De ‘Heren’ waren zo belangrijk dat pas achter de Herengracht ook de Keizers- en Prinsengracht werden aangelegd! Met de opkomst van de rijke handelaren en bankiers werden de heren belangrijker dan de keizer en de prinsen. Inmiddels zijn in sommige voormalige privéwoningen aan de grachten musea gehuisvest: het Cromhouthuis (Herengracht 368), Museum Van Loon (Keizersgracht 672) en Willet-Holthuysen (aan de Herengracht 605 tussen Amstel en Rembrandtplein).
Lees verder »

Amsterdam, Ons’ Lieve Heer op Solder

De Amsterdamse grachtengordel  is in de zeventiende eeuw gebouwd. Inmiddels is een aantal van die panden een museum geworden. Vier gebouwen vallen tegenwoordig onder het beheer van het Amsterdam Museum. Zo ligt op loopafstand van het station de voormalige schuilkerk Ons’ Lieve Heer op Solder. Het hoorde lange tijd bij de best bewaarde geheimen van de stad, zeggen ze op hun website. We bespreken ook het Willet Holthuysen aan de Herengracht vlakbij de Amstel. Deze twee kleine instellingen zijn makkelijk op één dag te bezoeken. Wij liepen van Ons’ Lieve Heer op Solder’ naar Willet Holthuysen in een klein half uur. (Binnenkort op de site.)

Lees verder »

Amsterdam, Amsterdam Museum

Regenten en wezen  in een wereldstad
Het Amsterdam Museum is geen kunstmuseum, maar een historisch museum met veel kunst. Er is zoveel kunst omdat de stad door zijn eeuwenlange welvaart natuurlijk ook kunstenaars aantrok. Veel herinneringen aan dat rijke verleden zijn hier samengebracht. Het museum is een beetje een doolhof, of, zoals directeur Judikje Kiers het noemt, een Kruip-door-sluip-door. Door de heldere route valt het wel mee, maar het gebouw is niet geschikt voor een bezoek met slechte knieën, of ander fysiek ongemak. Je moet regelmatig trapjes op en af. Dat is leuk, maar niet altijd makkelijk en hoort bij de charmes van een historisch gebouw.

Lees verder »

Cookies aanpassen