Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Alle musea

Alfabetisch gesorteerd op plaatsnaam

BOEK: Brueghel en zijn tijdgenoten in de collectie van het Bonnefanten

Dit stukje verwijst naar onze eerste boekbespreking met filmpje. De catalogus Brueghel en zijn tijdgenoten, Kunst als verborgen verzet? is een boek over de tweede generatie Brueghel naar aanleiding van onderzoek in het Duitse Herzog Anton Ulrich Museum in Braunschweig naar de Kruisdraging van Pieter Brueghel, De Jonge. Het boek is een samenwerking tussen het Duitse Museum en het Maastrichtse Bonnefanten.
Deze catalogus is gemaakt voor de tentoonstelling Brueghel en zijn tijdgenoten, tot en met 4 juli 2021 in Museum Bonnefanten te Maastricht. Maar ook na de tentoonstelling is het boek de moeite waard omdat het uitvoerig schilderijen uit hun collectie belicht.
Klik hier om bij ons stuk in de rubriek Boekbesprekingen te komen.

Bij de bespreking staat ook alle informatie over:
Brueghel en tijdgenoten, Kunst als verborgen verzet?
Auteurs: Lars Hendrikman, Dorien Tamis

,

Boston; Isabella Stewart Gardner Museum

Meer dan honderd jaar persoonlijke visie

Boven de oorspronkelijke ingang van het woonhuis en museum hangt een wapenschild met een feniks, de vogel die uit zijn eigen as herrijst, met de wapenspreuk: “c’est mon plaisir”. Dit was het motto van Isabella Stewart Gardener (1840-1924): een vrouw met smaak en adviseurs, met geld en een groot ego. Ze schiep ruim honderd jaar geleden een museum waarvan de inrichting niet mag veranderen. Haar uitgangspunt was “dat kunst de grootste behoefte van ons land was … We waren een jong land en we hadden weinig kans mooie dingen te zien, kunstwerken … (en) dus besloot ik, als ik de kans kreeg, er mijn levenswerk van te maken”, aldus Isabella Gardner in 1917 over haar museum.

Lees verder »

Brugge, de stad en haar verleden

Godsdienst en kunst
Brugge is van oudsher een belangrijk economisch en religieus centrum met kloosters, kerken en een heus bedevaartsoort in de Basiliek van het Heilig Bloed in het centrum van de stad. De beeldenstorm begon in Vlaanderen en woedde er vaak heftiger en onverbiddelijker dan in de Noordelijke Nederlanden. Onze rijkdom begint pas tijdens of de na de reformatie. De Zuidelijke Nederlanden, is met Brugge en Gent is al voor het Bourgondische Rijk, in de veertiende eeuw een belangrijk handelsgebied. De religie was tot de reformatie in de zestiende eeuw een van de belangrijkste pijlers van het bestaan. Desondanks zijn belangrijke middeleeuwse kunstwerken, soms zelfs op hun oorspronkelijke plaats, bewaard.

Lees verder »

,

Brugge, Groeningemuseum

De actualiteit van het verleden
Brugge was dankzij het Bourgondische Hof in de vijftiende eeuw de grootste handelsstad ten noorden van de Alpen. Wie hier het fijne van wil weten, kan het Gruuthusemuseum in de stad bezoeken. In het Groeningemuseum hangt de echte kunsthistorische glorie van die tijd: schilderijen van Jan van Eyck, Gerard David, Hugo van der Goes, Hans Memling en andere Vlaamse Primitieven. Deze afdeling is alleen al een reis waard. Hier zie je de bakermat van onze noordelijke schilder traditie!
Na de verzanding van de Brugse haven en de opkomst van het Spaans Habsburgse Rijk, denk aan Karel V en Philips II, worden Mechelen, Antwerpen en Brussel belangrijker. Brugge verliest zijn financiële potentie en de beste kunstenaars. Pas op het einde van de negentiende eeuw wordt Brugge weer bekend in de West-Europese literatuur. Men verheerlijkt het grootse verleden van het middeleeuwse, vrijwel volledig bewaarde Brugge. Uit de laatste anderhalve eeuw heeft het museum werk van Belgische kunstenaars als Jean Brusselmans, Rik Wouters, Permeke, Magritte, Raveel en Broodthaers.

Lees verder »

Brugge, Gruuthusemuseum

Brugse geschiedenis door verrassende kunstwerken

“Het Gruuthusemuseum is van oudsher een museum voor toegepaste kunst. In de 5 jaar dat het gebouw voor de renovatie was gesloten, hebben we het concept van dit museum herbekeken en vernieuwd”, aldus Till-Holger Borchert, de directeur van het Brugse museum, tijdens de persconferentie bij de heropening in mei 2019. Het museum kan door de kwaliteit van de collectie wedijveren met de omliggende musea en kerken. Het mooie van Brugge is dat nog steeds veel kunstwerken zich op de plekken bevinden waarvoor ze zijn gemaakt. Zo heeft het Sint Janshospitaal nog steeds schilderijen die Memling ooit voor deze instelling maakte en staat in de Onze Lieve Vrouwekerk de liefelijke Madonna met kind van Michel Angelo. Het elegante stadspaleis van de Heren van Gruuthuse uit de 15de eeuw is zelf al een unicum dat sinds het einde van de 19e eeuw een museum is in eerste instantie voor het Oudheidkundig Genootschap en een kantverzameling. Sinds 1955 is het een stedelijk museum.

Lees verder »