Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Arnhem

Museum Arnhem: kunst en activisme
Het museum Arnhem was vier jaar gesloten voor een verbouwing en uitbreiding. Het gebouw werd gerenoveerd: klimaatbeheersing aangepast, de ramen in de elegante koepel, ooit de entree van een Heerensociëteit uit 1873, zijn weer open en een eenvoudig ogende uitbouw is erbij gekomen. Het is de ambitie van de gemeente en het museum om de collectie: “open, eigentijds en met telkens wisselende perspectieven op de dynamische samenleving” te presenteren. Er wordt als museum aansluiting gezocht bij actuele thema’s. “We kiezen in onze programmering dan ook voor onderwerpen die in de samenleving spelen. Hierbij treden we bewust buiten onze eigen referentiekaders.” Van de drie eerste tentoonstellingen is de kortst lopende Van Links naar Rechts een eigen collectie presentatie is. In de toekomst zal het museum niet meer op zo’n traditionele manier de eigen collectie laten zien.

Lees verder »

Otterlo, Het Kröller-Müller Museum 1

Van elite museum tot cultuur voor velen;
een particuliere collectie van ons allemaal
Het Kröller-Müller Museum speelt in mijn beroepskeuze een belangrijke rol. Toen ik dertien was, gingen we met een Britse vriend van mijn ouders naar het Kröller Müller om de schilderijen van Vincent Van Gogh te zien. Het Amsterdamse museum bestond nog niet. Van Gogh zal ik wel spannend hebben gevonden, maar ik was weg van ‘Ruiter en paard’ van Marino Marini. Een groot houten beeld van een gestileerd paard en ruiter hier en daar zitten schilfers kleur. Ik was een paardenmeisje zoals alleen jonge pubers dat kunnen zijn.

Lees verder »

Otterlo. Het Kröller-Müller Museum 2, Het Beeldenpark -tuin en bos-

Beelden in de natuur
Herinneringen komen soms zomaar opzetten. Rond 1992 kwam ik bij de Fondation Maeght in het Zuid-Franse Saint Paul de Vence. Veel later begreep ik waarom ik meteen bij de eerste passen na het hek aan Bram Hammacher van het Kröller-Müller moest denken. In de muur was een hek waardoor ik op een glooiend grasveld kwam. Aan het eind staat het prachtige museumgebouw ontworpen door de Spaans / Amerikaanse architect Josep Lluís Sert (1902-1983). Alles is binnen de proporties en het voelt alsof gebouw en omgeving altijd al bij elkaar waren. Er hangt eenzelfde sfeer van natuurlijke eenheid tussen de beelden en de beeldentuin die ik uit het Kröller-Müller kende. Ieder beeld heeft een ruime eigen plaats. Ze zijn zo neergezet dat je ook andere beelden ziet. Onwillekeurig zoek je naar verschillen en of overeenkomsten, verbanden tussen werk uit verschillende periodes. Dat is een prettige manier van kijken, ontdekken.
Lees verder »

Apeldoorn, Paleis het Loo

Paleis het Loo: waar geschiedenis kunst ontmoet
Waarvan kennen we Paleis Het Loo vlakbij Apeldoorn? Van de aanslag bij De Naald een tiental jaar geleden? Of als Koninklijk Paleis waar prinses Margriet en haar familie tot 1975 woonden, of als museum wat het toch ook al weer ettelijke jaren was. Was, dat is het gevoel, want Het Loo was tussen 2018 en 2022 dicht vanwege een uitvoerige renovatie en herinrichting. Sinds vrijdag 15 april, Goede Vrijdag, is het oude huis heropend voor publiek. Het nieuwe ondergrondse deel, onder het voorplein en de twee vleugels, is in 2023 klaar.

Lees verder »

‘s Heerenberg, Kasteel Huis Bergh

Kasteel Huis Bergh
Hoe bizonder is het niet als iemand zijn collectie aan de gemeenschap nalaat? Toch is dit een aantal keer gebeurd: het echtpaar Kröller Müller gaf een museum met collectie aan de Nederlandse staat, een ander goed, recent, voorbeeld is Voorlinden in Wassenaar. Het Kasteel Huis Bergh in ‘s Heerenberg, in de Achterhoek is een kasteel en collectie dat zijn stichter Jan Herman van Heek (1873-1957) ons heeft cadeau gedaan. Hij kocht het enigszins vervallen gebouw in 1912 en woonde er met zijn gezin. Van Heek was ook de eerste directeur van het Rijksmuseum Twenthe dat zijn broer wilde oprichten. Beiden werden geëngageerd kunstverzamelaars. Lang wisten slechts kenners Huis Bergh te vinden, ondanks de jarenlange hulp en aandacht van Henk van Os, de voormalige directeur van het Rijksmuseum.

Lees verder »