Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

‘s Heerenberg, Kasteel Huis Bergh

Kasteel Huis Bergh
Hoe bizonder is het niet als iemand zijn collectie aan de gemeenschap nalaat? Toch is dit een aantal keer gebeurd: het echtpaar Kröller Müller gaf een museum met collectie aan de Nederlandse staat, een ander recent voorbeeld is Voorlinden in Wassenaar. Kasteel Huis Bergh in ‘s Heerenberg, in de Achterhoek is een kasteel en collectie die zijn stichter, Jan Herman van Heek (1873-1957) ons heeft cadeau gegeven. Hij kocht het enigszins vervallen gebouw in 1912 en woonde er met zijn gezin. Van Heek was ook de eerste directeur van het Rijksmuseum Twenthe dat zijn broer wilde oprichten. Beiden werden geëngageerd kunstverzamelaars. Lang wisten slechts kenners Huis Bergh te vinden, ondanks de jarenlange hulp en aandacht van Henk van Os, de voormalige directeur van het Rijksmuseum.

Lees verder »

Otterlo, Het Kröller-Müller Museum 1

Van elite museum tot cultuur voor velen;
een particuliere collectie van ons allemaal
Het Kröller-Müller Museum speelt in mijn beroepskeuze een belangrijke rol. Toen ik dertien was, gingen we met een Britse vriend van mijn ouders naar het Kröller Müller om de schilderijen van Vincent Van Gogh te zien. Het Amsterdamse museum bestond nog niet. Van Gogh zal ik wel spannend hebben gevonden, maar ik was weg van ‘Ruiter en paard’ van Marino Marini. Een groot houten beeld van een gestileerd paard en ruiter met hier en daar wat schilfers kleur.
Ik was een paardenmeisje zoals alleen jonge pubers dat kunnen zijn. Mijn hart werd geraakt: als dit kunst kon zijn, dan wilde ik hier alles van weten. Dit begreep ik, dit kon ik navoelen. Veel later realiseerde ik me dat de emotie van het houten beeld me ontroerde. Twee jaar later ontdekte ik dat kunstgeschiedenis een vak is dat je kunt leren, studeren.

Lees verder »

Otterlo. Het Kröller-Müller Museum 2, Het Beeldenpark -tuin en bos-

Beelden in de natuur
Herinneringen komen soms zomaar opzetten. Rond 1992 kwam ik bij de Fondation Maeght in het Zuid-Franse Saint Paul de Vence. Veel later begreep ik waarom ik meteen bij de eerste passen na het hek aan Bram Hammacher van het Kröller-Müller moest denken. In de muur was een hek waardoor ik op een glooiend grasveld kwam. Aan het eind staat het prachtige museumgebouw ontworpen door de Spaans / Amerikaanse architect Josep Lluís Sert (1902-1983). Alles is binnen de proporties en het voelt alsof gebouw en omgeving altijd al bij elkaar waren. Er hangt eenzelfde sfeer van natuurlijke eenheid tussen de beelden en de beeldentuin die ik uit het Kröller-Müller kende. Ieder beeld heeft een ruime eigen plaats. Ze zijn zo neergezet dat je ook andere beelden ziet. Onwillekeurig zoek je naar verschillen en of overeenkomsten, verbanden tussen werk uit verschillende periodes. Dat is een prettige manier van kijken, ontdekken.
Lees verder »

Gorssel, Museum More

More: de verschillende gezichten van het realisme
Een van de klassieke vragen die je voor een schilderij stelt is toch vaak: zou het er echt zo uitgezien hebben? Laat een kunstenaar mij in zijn realistische schilderij de werkelijkheid zien? Eigenlijk is dat bijna nooit het geval, we kijken naar een interpretatie. Soms gebeurt dit technisch zo hoogstaand dat je verbaasd bent dat de kunst-werkelijkheid afwijkt van de realiteit, want de werkelijkheid uit het schilderij lijkt de waarheid te laten zien. Het Museum More in Gorssel specialiseert zich in realistische kunst uit de 20ste eeuw.
Lees verder »

Arnhem

Museum Arnhem: kunst en activisme
Het museum Arnhem was vier jaar gesloten voor een verbouwing en uitbreiding. Het gebouw werd gerenoveerd: klimaatbeheersing aangepast, de ramen in de elegante koepel, ooit de entree van een Heerensociëteit uit 1873, zijn weer open en een eenvoudig ogende uitbouw is erbij gekomen. Het is de ambitie van de gemeente en het museum om de collectie: “open, eigentijds en met telkens wisselende perspectieven op de dynamische samenleving” te presenteren. Er wordt als museum aansluiting gezocht bij actuele thema’s. “We kiezen in onze programmering dan ook voor onderwerpen die in de samenleving spelen. Hierbij treden we bewust buiten onze eigen referentiekaders.” Van de drie eerste tentoonstellingen is de kortst lopende Van Links naar Rechts een eigen collectie presentatie is. In de toekomst zal het museum niet meer op zo’n traditionele manier de eigen collectie laten zien.

Lees verder »