Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

WAT & WAAROM

Op weg naar de Kunst is een online museumgids die de eigen collectie van vooral Nederlandse en Vlaamse musea bespreekt. We maken een website met een smoel, een mening, onze mening. We verzorgen een schatkist aan informatie, toegankelijk en enthousiast, want we houden van het openbaar kunstbezit. Het is ons dierbaar en duurzaam.


Op weg naar het Zeeuws Museum in Middelburg.

Nederland heeft een groot en uitgebreid openbaar kunstbezit. Die kunstwerken zijn met kennis en vaak ook liefde voor het vak over een heel lange periode bijeengebracht. Conservatoren vertellen met de collectie het verhaal van hun museum en een deel uit de kunstgeschiedenis. Ze maken met hun eigen bezit inventieve, verrassende en boeiende tentoonstellingen. Alle kunstwerken zijn, met gemeenschapsgeld betaald en bewaard. Ze zijn van ons allemaal, ze vormen ons ‘openbaar kunstbezit’.
Iedere collectie heeft wel een verrassing, Op weg naar de Kunst helpt je die te vinden. Soms vertellen we wat over de geschiedenis van het museum, over een reeks kunstwerken, of één speciaal object. De eigen collectie tentoonstelling blijft over het algemeen lang staan. Daardoor is het mogelijk altijd nog eens terug te gaan, meteen, of over drie maanden. Bij een bezoek is 50 minuten kijken meer dan genoeg, dan aan de koffie, of een hapje in het restaurant.
Nederland heeft een groot en uitgebreid openbaar kunstbezit.


Entree naar het Groninger Museum.

Op weg naar de Kunst kiest zonder voorbehoud voor de permanente tentoonstelling van de eigen collectie. De website besteedt nauwelijks aandacht aan tijdelijke tentoonstellingen, of aan musea die weinig met hun eigen collectie werken. In de afgelopen decennia kregen de musea een financiële zelfstandigheid opgedrongen die leidde tot een grote afhankelijkheid van bezoekersaantallen. Zo trok het fenomeen blockbuster in de museumzalen: exposities die aantrekkelijk moeten zijn voor zoveel mogelijk mensen. Tentoonstellingen die worden ingekocht of vooral zijn samengesteld uit bruiklenen. De band met de eigen collectie, het bestaansrecht van een museum, is dan ver te zoeken.
De steeds groter wordende marketing-afdeling zorgt dat die tijdelijke tentoonstellingen extra aandacht krijgen. Tijdelijke exposities kunnen onverwacht interessant zijn, maar dikwijls staan we dan schouder aan schouder naar al het moois kijken. Wij gaan naar zalen die meestal rustig zijn. Daar vinden we de topstukken uit de eigen collectie.


Kristoffel bij De Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp, van Rembrandt, 1632, Mauritshuis, Den Haag.

Dankzij hun eigen bezit hebben Nederlandse musea een grote internationale reputatie. Ze worden elders benijd om hun eigen collectie die we nu zo vaak links laten liggen. Het lijkt wel dat we zijn vergeten dat de eigen collecties de ruggegraat van de Nederlandse kunstwereld zijn.
Op weg naar de Kunst brengt u er naartoe en bespreekt de collectie. Van de vroeg christelijke kunst in het Bonnefantenmuseum in Maastricht en het Utrechtse Catherijneconvent tot portretten van Frans Hals in zijn Haarlemse museum en de moderne kunst in bij De Pont in Tilburg, Belvedere in Heerenveen en Voorlinden in Wassenaar. We kijken naar het grote en het kleine, een enorm kerkinterieur van Saenredam in Alkmaar en prachtige kleine stilleventjes van Adriaen Coorte in het Zeeuws Museum, het Dordrechts Museum en het Haagse Mauritshuis. Coorte schilderde in de 17e-eeuw groente en fruit op dezelfde smakelijke manier zoals dat tegenwoordig voor het moderne moestuin boek wordt gefotografeerd. Mooie en belangrijke kunst die te weinig aandacht krijgt, daar gaan we voor.


Stilleven met aardbeien, kruisbessen en asperges van Adriaen Coorte, 1695, Zeeuws Museum, Middelburg.

Kortom we maken een keuze uit het rijke aanbod van Nederlandse musea. Zo nu en dan reizen we naar Vlaanderen en vertellen over belangrijke collecties in Antwerpen, Brussel en Brugge. Op weg naar de Kunst probeert u naar de dingen te brengen die niet bovenaan in uw culturele reisgids staan, maar wel de moeite waard zijn en blijven. U zult, net als wij, merken dat ook de eigen collectie niet altijd op dezelfde manier wordt getoond. Door regelmatig de musea te bezoeken, laten we de veranderingen zien. Meestal wordt dit in een nieuw filmpje verwerkt, een enkele keer ook in een heel nieuw stuk. In de tekst wordt altijd aangegeven dat we ook een ander verhaal over deze collectie maakten.

Wij wensen u, maar ook onszelf, veel plezier en kennis bij Op weg naar de Kunst.

Micky Piller & Kristoffel Lieten