Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Gent, Jan van Eyck, De Aanbidding van het Lam Gods.

De ogen van Het Lam Gods
Jan van Eyck kreeg in 1429 van de Gentse patriciër Joos Vijd de opdracht voor een altaarstuk, de Aanbidding van het Lam Gods. Hij moest het samenstellen en eventueel aanvullen met nieuwe delen uit de nalatenschap van zijn broer Hubert van Eyck (+1426). Jan was er lang, tot 1432, mee bezig. Uiteindelijk is het onmogelijk vast te stellen welke delen nieuw door hem zijn gemaakt en wat oorspronkelijk van zijn broer was. In de afgelopen  eeuwen is het altaarstuk verschillende keren ‘gerestaureerd’; je kunt beter van aanpakken spreken. In 2012 begon de laatste restauratie met de nieuwste technische middelen zoals macrophotografie. Dit wordt nu ook bij de restauratie van Rembrandts Nachtwacht gebruikt. Daardoor konden de restaurateurs in samenwerking met nationale en internationale kunsthistorici en wetenschappers van verschillende Belgische universiteiten en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium tot een opzienbarende restauratie komen. Het resultaat is een altaarstuk dat we kunnen zien zoals het  in de 15e-eeuw uitzag.

Lees verder »

Brugge, Het Sint-Janshospitaal, Het Memlingmuseum

Kunst die al eeuwen op z’n plek staat

In het Sint-Janshospitaal herinneren enkele voorwerpen nog aan de functie die het gebouw vroeger had, maar die zijn vooral in de aanpalende apotheek bij de kruidentuin te vinden. Het Sint-Janshospitaal bestond al in het midden van de 12de eeuw en was tot in de 20ste eeuw(!) een grote stedelijke instelling voor zieken, armen en behoeftigen. In eerste instantie draaide het niet zo zeer om het genezen van de patiënten,  maar, zo schrijft het museum, vooral om zielenheil:  ‘mensen helpen onder het alziend oog van de Heer’. Vandaag is het een prachtige plek waar men zes werken van Memling kan bewonderen, onder meer het beroemde Ursulaschrijn. Terecht staat,  in wat vroeger de centrale ziekenzaal was en in de hospitaalkapel, Hans Memling ( 1435-1494) in het middelpunt.

Lees verder »

Brugge, Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Sint Salvatorskathedraal

Levend verleden
De bouw van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, tussen het Gruuthusemuseum en het Sint-Janshospitaal, begon omstreeks 1250. De kerk is opgetrokken in baksteen en was op dat moment, 122 meter hoog, het hoogste bakstenen gebouw ter wereld. In de 15de eeuw werd er nog een spits toegevoegd en was de kerk hoger dan tegenwoordig. Indertijd liep men de trappen op naar de ingang van de kerk, nu loopt men de trappen af! Dat komt omdat de straten alsmaar hoger zijn komen te liggen doordat bijvoorbeeld bouwpuin en afval voor nieuwe bestrating werd gebruikt.

Lees verder »

Brugge, de stad en haar verleden

Godsdienst en kunst
Brugge is van oudsher een belangrijk economisch en religieus centrum met kloosters, kerken en een heus bedevaartsoort in de Basiliek van het Heilig Bloed in het centrum van de stad. De beeldenstorm begon in Vlaanderen en woedde er vaak heftiger en onverbiddelijker dan in de Noordelijke Nederlanden. Onze rijkdom begint pas tijdens of de na de reformatie. De Zuidelijke Nederlanden, is met Brugge en Gent is al voor het Bourgondische Rijk, in de veertiende eeuw een belangrijk handelsgebied. De religie was tot de reformatie in de zestiende eeuw een van de belangrijkste pijlers van het bestaan. Desondanks zijn belangrijke middeleeuwse kunstwerken, soms zelfs op hun oorspronkelijke plaats, bewaard.

Lees verder »

Brugge, Gruuthusemuseum

Brugse geschiedenis door verrassende kunstwerken

“Het Gruuthusemuseum is van oudsher een museum voor toegepaste kunst. In de 5 jaar dat het gebouw voor de renovatie was gesloten, hebben we het concept van dit museum herbekeken en vernieuwd”, aldus Till-Holger Borchert, de directeur van het Brugse museum, tijdens de persconferentie bij de heropening in mei 2019. Het museum kan door de kwaliteit van de collectie wedijveren met de omliggende musea en kerken. Het mooie van Brugge is dat nog steeds veel kunstwerken zich op de plekken bevinden waarvoor ze zijn gemaakt. Zo heeft het Sint Janshospitaal nog steeds schilderijen die Memling ooit voor deze instelling maakte en staat in de Onze Lieve Vrouwekerk de liefelijke Madonna met kind van Michel Angelo. Het elegante stadspaleis van de Heren van Gruuthuse uit de 15de eeuw is zelf al een unicum dat sinds het einde van de 19e eeuw een museum is in eerste instantie voor het Oudheidkundig Genootschap en een kantverzameling. Sinds 1955 is het een stedelijk museum.

Lees verder »