Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

,

Antwerpen, Museum Mayer van der Bergh (2) en de Bruegel collectie

Fritz Mayer van den Bergh herontdekte Bruegel

Fritz Mayer was de zoon van een zeer gefortuneerde Keulse zakenman in Antwerpen en van de even gefortuneerde Henriëtte van den Bergh, de dochter van een Antwerpse schepen (wethouder) en zakenman. In 1878, Fritz is 21, sterft zijn vader. Hij stopt met zijn universitaire studie, laat het zakenimperium over aan zijn broer en wijdt zich aan zijn passie: het verzamelen van kunst. De band met zijn moeder is zo innig dat, 19 jaar later als hij in de adelstand wordt verheven, hij haar naam toevoegt aan zijn eigen achternaam: het wordt dus Mayer van den Bergh. Twee namen, dan ben je pas echt van adel.

Lees verder »

Mechelen: Katholieke kerken, de contrareformatie na de Vlaamse geuzen

Een nieuwe beeldtaal
Op het einde van de Bourgondische tijd verschoof de macht en welvaart van Brugge en Gent naar Antwerpen en Brussel. In de overgangstijd, rond 1500, was Mechelen politiek en religieus de stad waar het om draaide. Van alle Vlaamse steden was Mechelen de meest trouwe bondgenoot van het nieuwe Habsburgse bewind. Karel de Stoute richtte er het Parlement van Mechelen op, de hoogste rechtbank van de Nederlanden.
De twee machtige vrouwen uit die tijd betrokken er hun residentie: Margaretha van York (de derde echtgenote en weduwe van Karel de Stoute) en landvoogdes Margaretha van Oostenrijk, de kleindochter van Karel de Stoute. De laatste was, samen met haar broer Filips, het kind van Maria van Bourgondië en Maximiliaan van Oostenrijk. Filips (genaamd de Schone ) werd koning van Spanje. De zoon van Filips de Schone, de latere keizer Karel V, werd door zijn overgrootmoeder Margaretha van York in Mechelen opgevoed. Hij speelde hier in haar Mechelse paleis, pal tegenover het paleis van zijn tante Margaretha van Oostenrijk, hertogin van Savoye, de Landvoogdes van de Nederlanden.

Lees verder »

,

Antwerpen, Museum Mayer van der Bergh (1)

Grote kunst in een huiselijke sfeer

Dit kleine huis-museum heeft een indrukwekkende en veelgeprezen collectie die Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901) rond 1900 verzamelde. In korte tijd bracht hij 3000 kunstvoorwerpen van hoge kwaliteit bij elkaar: schilderijen, beeldhouwwerken, manuscripten en toegepaste kunst: sieraden, glas-in-lood vensters en meubels. Nu werkte ook wel mee dat bijvoorbeeld de Vlaamse Primitieven, schilders als Jan van Eyck, Rogier van der Weyden en de overgangskunstenaar Pieter Breughel nog niet echt ontdekt waren. Je kon als je gefascineerd was door de kunst uit de 15e en 16e eeuw, zoals Fritz Mayer van den Bergh nog van alles op de kop tikken bij veilingen en inboedel verkopen. Mayer van den Berg, had echter niet alleen een “goed oog”voor kwaliteit. Hij was rijk en bezeten genoeg, om gesteund door zijn moeder, alles op alles te kunnen zetten voor de opbouw van zijn formidabele collectie!
Na zijn onverwachte dood door een val van zijn paard, bracht zijn moeder de verzameling onder in een museale opstelling. Het museum ligt op loopafstand van het Rubenshuis en is meestal een oase van stilte. Dit is telkens weer een verrassing, de twee verzamelingen zijn van bizonder hoge kwaliteit. Het Rubenshuis was tenslotte een echte toeristentrekker, was omdat het voorlopig voor een langdurige verbouwing gesloten is.

Lees verder »

Brussel: Van Buuren Museum en Tuinen

Evenwicht tussen binnen en buiten
Jarenlang hoorde ik regelmatig over de Van Buuren Villa in Brussel. Op een mooie lentedag in het voorjaar van 2019 zijn we met metro nr 3 naar het eindpunt, de halte Churchill, gegaan op zoek naar de rode bakstenen villa in Ukkel. De Nederlandse bankier David van Buuren en zijn Antwerpse vrouw Alice van Buuren-Piette lieten dit huis tussen 1924 en 1928 bouwen. Het detoneert een beetje tussen de frivole Jugendstill huizen uit de buurt. Indertijd woonde vooral de chique bovenlaag en artistieke elite uit Brussel in deze kleine gemeente. Ukkel lag nog buiten de stad, inmiddels hoort het als een van de vele deelgemeentes bij Groot-Brussel.

Lees verder »

Brugge, de stad en haar verleden

Godsdienst en kunst
Brugge is van oudsher een belangrijk economisch en religieus centrum met kloosters, kerken en een heus bedevaartsoort in de Basiliek van het Heilig Bloed in het centrum van de stad. De beeldenstorm begon in Vlaanderen en woedde er vaak heftiger en onverbiddelijker dan in de Noordelijke Nederlanden. Onze rijkdom begint pas tijdens of de na de reformatie. De Zuidelijke Nederlanden, is met Brugge en Gent is al voor het Bourgondische Rijk, in de veertiende eeuw een belangrijk handelsgebied. De religie was tot de reformatie in de zestiende eeuw een van de belangrijkste pijlers van het bestaan. Desondanks zijn belangrijke middeleeuwse kunstwerken, soms zelfs op hun oorspronkelijke plaats, bewaard.

Lees verder »