Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Leiden De Lakenhal

Jonge Rembrandt, rijzende ster
In de herfst en winter van 2019 is er misschien wel een nieuwe trend in de tentoonstellingswereld te zien: de eigen collectie als uitgangspunt van tijdelijke exposities. Het Kröller Müller museum deed dit al met de twee spannende tentoonstellingen rondom het eigen bezit; het Haagse Kunstmuseum, voorheen Gemeentemuseum, komt met een prachtige Monet tentoonstelling met als aanleiding hun eigen Blauwe Regen (zie de bespreking op onze site onder aan het stuk over het Kunstmuseum). Nu heeft ook de Lakenhal in Leiden  een top tentoonstelling rondom de eerste 10 jaar van Rembrandts carrière: Rembrandt Rising Star, (Waarom hij geen rijzende ster mag zijn, is me een raadsel.)

Lees verder »

Dordrecht, Dordrechts Museum 1

Een vrolijk museum voor iedereen
Ben je ooit in Dordrecht geweest om het museum te zien? Nog niet…. dan is het een goed idee zo snel mogelijk op weg te gaan. Hun eigen collectie wordt door een bijzondere, liefdevolle en vrolijke presentatie extra de moeite waard. Misschien is het een verrassing te ontdekken dat Albert Cuyp (1620-1691) en Ferdinand Bol (1616-1680) geen Amsterdammers zijn. Je leert hier op een bijna achteloze manier dat ze allebei uit Dordrecht kwamen. Bol ging weliswaar naar Amsterdam. Hij  werd een belangrijke leerling van Rembrandt, trouwde een rijke vrouw en hoorde daardoor bij de notabelen van de stad. Albert Cuyp bleef in Dordt, hij was telg van een schilders-familie. Zijn werk wordt hier gecombineerd met schilderijen van zijn vader.
Je hoeft bij een bezoek aan dit museum geen voorkennis te hebben, maar je kunt er wel verdieping vinden. Wie kennis heeft, vindt hier onverwachte details. Wil je alleen genieten van de kunst, dan lukt dat net zo makkelijk door de uitgebalanceerde opstelling.

Lees verder »

Den Haag, Kunstmuseum Den Haag voorheen Gemeentemuseum 1

Lokaal en Internationaal: Haagse School, Delfts Blauw en Mondriaan
Het Kunstmuseum Den Haag is wat mij betreft HET schoolvoorbeeld van een prachtig museumgebouw. Het heeft een heldere structuur met mooie ruime zalen die worden afgewisseld met kabinetten. Er zijn ruime gangen en overal is verbinding met het daglicht, of wel door ramen, of door glazen daken. Het oorspronkelijke plan van H.E. van Gelder, en zijn architect, H.P. Berlage, om van het museum vooral een toegankelijk museum voor iedereen te maken, staat nog steeds als een huis. Aan het begin van de 20ste eeuw hoorden kunst en cultuur alleen bij de bovenlaag van de stedelijke bevolking. Van Gelder wijst er herhaaldelijk op dat ook de “jeugd der arbeidersklasse” welkom is in het museum. Dat was een noviteit, net als het plan educatie op te zetten. Voor het Gemeentemuseum, zoals het Kunstmuseum eerder heette, was educatie naast collectievorming en onderzoek een eerste prioriteit: lange tijd was dit een unicum  in Nederland museumland.

Lees verder »

Leiden, Museum De Lakenhal

Leids Museum De Lakenhal wil inspireren
Denk je aan Leiden, dan denk je aan de universiteit, het beleg en het ontzet op 3 oktober 1574 en misschien aan het zwarte Leidse laken waarin de rijke burgerij vaak gekleed gaat op de portretten van Rembrandt, Hals en andere schilders uit de Gouden Eeuw. Het was een bizonder duurzame en dus dure stof. In de ‘Laecken Halle’ werd in de 17e-eeuw het laken gekeurd en verhandeld. In de 19e-eeuw is het gebouw een museum geworden. Het museum De Lakenhal was eigenlijk niet zo bekend. Dit gaat ongetwijfeld veranderen na de heropening. Het museum is verbouwd, gerestaureerd en uitgebreid zonder budgetoverschrijding. Dat alleen al is een kunststuk. Hieronder volgt een eerste kleine impressie, eerder van het gebouw dan van de collecties.

Lees verder »

Dordrecht; Dordrechts Museum 2

Moderne en Hedendaagse kunst In Dordrecht
Het Dordrechts Museum koopt al sinds de oprichting in 1842 ‘hedendaagse’ kunst. De moderne schilderijen uit die tijd horen inmiddels bij de kunstgeschiedenis. Denk aan Roelofs, Weissenbruch, Breitner, vader en zoon Israëls. Die werden toen aangekocht, maar hangen inmiddels in de zalen met 19e-eeuwse kunst van de benedenverdieping, rechts van de entree. Op de eerste verdieping merken we dat ook de volgende generatie schilders als Willink, Ket, Hynckes en Charley Toorop werden aangekocht. Vandaag zijn ze niet meer ‘modern’ maar indertijd vormden ze wel degelijk een voorhoede.

Lees verder »