More: de verschillende gezichten van het realisme More is de afkorting van Modern Realisme wat aangeeft dat het museum in Gorssel realistische kunst uit het recente verleden tentoonstelt. Let op: realistische kunst is niet noodzakelijker wijze een directe weergave van de werkelijkheid, want de werkelijkheid van het kunstwerk komt uit het hoofd van de kunstenaar.
Een van de klassieke vragen die je voor een schilderij stelt, is toch vaak: zou het er echt zo uitgezien hebben? Laat een kunstenaar in zijn realistische schilderij de werkelijkheid zien? Eigenlijk is dat bijna nooit het geval, we kijken naar een interpretatie. Soms gebeurt dit technisch zo vernuftig dat we verbaasd zijn als die kunst werkelijkheid geen waarheid lijkt te zijn. Fake Truth, zou je kunnen zeggen, is heel vaak de essentie van realistische kunst.
Nieuw/ open/ leuk / boeiend Het Utrechtse Centraal Museum is, zo zegt men zelf, het oudste Stedelijke Museum van het land. Het museum heeft een collectie van meer dan 60.000 objecten: van vingerhoeden tot beelden, een grote Rietveld collectie, een zeventiende-eeuwse wereldbol, een schilderijen collectie vant de late middeleeuwen tot in de huidige tijd, design, grafiek, mode, meubels en tekeningen. Sinds de heropening in december 2023 is een deel van de kwetsbare modecollectie niet alleen gedigitaliseerd, nee dankzij AI wordt de mode in beweging gebracht. Dit soort oplossingen maken de nieuwe collectie opstelling Collectie Centraal toegankelijk en verrassend. Lees verder »
Kasteel Huis Bergh
Het kasteel verzakt! Dat wist men eigenlijk al meer dan een eeuw, maar door de droge zomers van de laatste jaren is het grondwaterpeil zo gezakt dat het kasteel hier last van krijgt, te veel last zelfs. Om te voorkomen dat het tot onherroepelijke schade leidt, is het Kasteel in oktober 2023 gesloten. Dit blijft tot en met 1 april 2025. HOUDT DE WEBSITE VAN HET KASTEEL IN DE GATEN voor nieuws.
Wij laten hier het verhaal over kasteel, geschiedenis en collectie staan als herinnering aan wat was en ongetwijfeld weerkomt.
Hoe bizonder is het niet als iemand zijn collectie aan de gemeenschap nalaat? Toch is dit een aantal keer gebeurd: het echtpaar Kröller Müller gaf een museum met collectie aan de Nederlandse staat, een ander recent voorbeeld is Voorlinden in Wassenaar. Kasteel Huis Bergh in ‘s Heerenberg, in de Achterhoek is een kasteel en collectie die zijn stichter, Jan Herman van Heek (1873-1957) ons heeft cadeau gegeven. Hij kocht het enigszins vervallen gebouw in 1912 en woonde er met zijn gezin. Van Heek was ook de eerste directeur van het Rijksmuseum Twenthe dat zijn broer wilde oprichten. Beiden werden geëngageerd kunstverzamelaars. Lang wisten slechts kenners Huis Bergh te vinden, ondanks de jarenlange hulp en aandacht van Henk van Os, de voormalige directeur van het Rijksmuseum.
Kasteel Ruurlo is een van die typische kastelen uit het oosten van het land die ondanks alles de tand des tijds heeft doorstaan. Ik ken het nog als raadhuis van de zelfstandige gemeente Ruurlo, maar ooit was het een echte burcht. In de 14e-eeuw was het een leen van graaf Reinoud I van Gelre. Een eeuw later namen de Van Heeckerens het goed over en die bleven totdat het pand raadhuis werd. Nu is het een museum ter ere van een van Nederlands bekendste realisten: Carel Willink. In 2023 wordt een oud plan uitgevoerd op de bovenverdieping wordt het werk van Willink gecombineerd met schilderijen van Raoul Hynckes en Wim Schuhmacher in de tijdelijke tentoonstelling Bedrieglijke Meesters tot 21 januari 2024. Het is een mooi initiatief waardoor Willinks schilderijen weliswaar wat aan exclusiviteit inboeten, maar wel begrijpelijker worden tussen de kunst van de andere twee. Onderaan dit verhaal staat een filmpje over deze tijdelijke tentoonstelling omdat alle kunstwerken uit de eigen collectie komen.
Keramiek, Zilverwerk en De Ploeg die schildert Dit is het eerste Nederlandse museumgebouw dat de indruk wekt geen museum te zijn. Aan de buitenkant herken je niet dat hier tentoonstellingen zijn te zien. Dat blijft opmerkelijk. In 1987 schonk Gasunie 25 miljoen gulden voor de bouw. Frans Haks, die in die tijd de directeur was, koos de Italiaanse postmoderne ontwerper Alessandro Mendini als hoofdarchitect. Een commissie bepaalde de plek van het nieuwe museum: pal voor het station in het Verbindingskanaal. Daar ligt het als een lang gerekt eiland: de toegangspoort tot het oude centrum. Zelfs met slecht weer valt de grote goudgele toren nog steeds op. In het ingewikkelde gebouw worden de vier hoofdcollecties van het museum: archeologie en geschiedenis van Groningen; kunstnijverheid; oude en hedendaagse beeldende kunst geëxposeerd.