Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Haarlem, De Magere Compagnie tijdelijk in het Frans Hals Museum

Alle schutters bijeen
Wie de ‘Erezaal’ van het Frans Hals Museum in loopt, wordt verrast door ZES schuttersstukken van Hals die hij tussen 1616 en 1639 maakte. Vijf van de zes grote schuttersstukken schilderde hij in Haarlem, het zesde werk in Amsterdam. Hals kreeg in 1633 van Kapitein Reynier Reael en luitenant Cornelis Michielsz. Blaeuw de opdracht voor het schuttersstuk van de nieuwe stadswijk XI. Het schilderij is altijd in Amsterdam gebleven. Tegenwoordig zit het, als bruikleen van de stad Amsterdam, in de collectie van Het Rijksmuseum. Dit museum heeft het nu weer in een langdurig bruikleen, tot medio 2022, aan het Haarlemse museum afgestaan. Een mooi gebaar en een unieke gelegenheid om alle schuttersstukken van Hals in een ruimte te zien.

Lees verder »

Amsterdam, Amsterdam Museum

Het Amsterdam Museum is vanwege een uitgebreide renovatie gesloten. Delen van de collectie zijn te zien bij de Hermitage aan de Amstel nr 51. Dit deel van het museum is nog steeds geopend.

Regenten en wezen  in een wereldstad
Het Amsterdam Museum is geen kunstmuseum, maar een historisch museum met veel kunst. Er is zoveel kunst omdat de stad door zijn eeuwenlange welvaart natuurlijk ook kunstenaars aantrok. Veel herinneringen aan dat rijke verleden zijn hier samengebracht. Het museum is een beetje een doolhof, of, zoals voormalig directeur Judikje Kiers het noemt, een kruip-door-sluip-door. Door de heldere route valt het wel mee, maar het gebouw is niet geschikt voor een bezoek met slechte knieën, of ander fysiek ongemak. Je moet regelmatig trapjes op en af. Dat is leuk, maar niet altijd makkelijk en hoort bij de charmes van een historisch gebouw.

Lees verder »

Alkmaar, Stedelijk Museum

Victorie, geschiedenis en kunst met plezierige details
Het Stedelijk Museum in Alkmaar maakt met enkele topstukken een aantrekkelijke presentatie. Door de lokale geschiedenis en identiteit voorop te stellen, wordt een samenhangend verhaal verteld. De beeldende kunst speelt een rol, maar is ingebed in het grote verhaal van de zeventiende eeuw.  De kunst onderstreept de geschiedenis van de stad en sommige individuele bewoners. Buiten, aan de andere kant van het plein, zie je de grote kerk. Aan deze kant van het plein loop je langs een gevel met mooie houten verdeling: de oude geschiedenis in een nieuw gebouw. Achter die gevel zit niet alleen het museum, maar ook de bibliotheek en een kunstuitleen.

Lees verder »

Haarlem: Frans Hals Museum

Haarlemse helden vereend
De geschiedenis van de stedelijke kunstcollectie van Haarlem begint in 1581 als de Staten Generaal de stad toestemming geeft alle katholieke gebouwen en bezittingen, dus ook de kunst, te confisqueren. Door dit besluit bleven belangrijke kunstwerken van onder meer Jan van Scorel en Maarten van Heemskerck in de stad. Sterker nog, men bouwde gelijktijdig een collectie actuele kunst op door opdrachten te geven aan belangrijke Haarlemse kunstenaars als Cornelis Cornelisz van Haarlem. Jarenlang werd die collectie getoond zowel in het raadhuis aan de Grote Markt getoond, als ook er achter in het Prinsenhof, waar nu het Stedelijk Gymnasium zit, dat echter indertijd bij het stadhuis hoorde. Inmiddels beschikt het museum over twee locaties: Hof en Hal. We bespreken alleen Hof waar altijd werk van Hals en tijdgenoten is te zien. In Hal zijn voornamelijk tijdelijke tentoonstellingen.

Lees verder »

Amsterdam, Rijksmuseum 1: algemeen

Nationale Kunst en Geschiedenis en kunstgeschiedenis

Ik weet nog dat Henk van Os, toen hij directeur van ‘het Rijks’ was, een voor die tijd ongemeen grote reclame campagne opzette waarin hij het museum ijkte als “Onze Nationale Schatkamer”. Het is ook een enorme schatkamer, te groot om in één dag te kunnen bekijken. Daarom raden we aan per bezoek een keuze voor een afdeling te maken. Na deze algemene inleiding bespreken we meteen in Rijksmuseum 2 de Aziatische kunst. Het Rijks is tenslotte zoveel meer dan de Erezaal met de schilders van de Gouden Eeuw waar het altijd overvol met bezoekers is.

Lees verder »