Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Alle musea

Alfabetisch gesorteerd op plaatsnaam

Dordrecht, Dordrechts Museum

Hoe een oud museum jong blijft
Het Dordrechts museum is een stedelijk museum dat in de negentiende eeuw door burgers werd opgericht, net als het Haagse Kunstmuseum en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het aardige van dit museum is dat het bij de tijd is gebleven, maar niet meedoet met de waan van de dag. De collectie is divers, Dordts gericht en beslaat zes eeuwen. De eigen collectie wordt door een liefdevolle en vrolijke presentatie extra de moeite waard.
Misschien is het een verrassing te ontdekken dat Albert Cuyp (1620-1691), Nicolaes Maes ( 1634-1693) en Ferdinand Bol (1616-1680) geen Amsterdammers zijn. Je leert hier op een bijna achteloze manier dat ze uit Dordrecht kwamen. Maes en Bol gingen naar Amsterdam, Albert Cuyp bleef in Dordrecht, hij was telg van een schilders-familie. Zijn werk wordt gecombineerd met schilderijen van zijn vader, zijn oom en tijdgenoten.
Je hoeft bij een bezoek aan dit museum geen voorkennis te hebben, maar je kunt er wel verdieping vinden. Wie kennis heeft, vindt onverwachte details. Als je alleen wilt genieten van de kunst, lukt het net zo makkelijk door de uitgebalanceerde opstelling.

Lees verder »

Dordrecht, Dordrechts Museum 3

Sprookjes uit Dordt: het licht van Aelbert Cuyp
Reputatie is een wonderlijk ding. Albert Cuyp (1620-91) is een Dordtse schilder. Net als zijn tijd- en plaatsgenoot Ferdinand Bol stopte hij met schilderen na zijn huwelijk met een rijke weduwe. Bol trouwde in Amsterdam en Cuyp in Dordrecht. Ondanks hun relatief korte carrière werden beide schilders wereldberoemd. Bol schilderde, net als zijn leermeester Rembrandt, veel portretten. Cuyp hield zich vooral bezig met het landschap rondom Dordrecht.
Wie Cuyp zegt, denkt aan de polders en het water rondom Dordt. Door Cuyps ‘gouden licht’ veranderen stad en water in een on-Hollands Arcadië. Geen bolle witte of wit grijze wolken in een blauwe hemel, maar het warme zonlicht van een late zomerse zonsondergang, een enkel grijs landschap, of storm met bliksem en zeilschip daargelaten.

Lees verder »

Dordrecht; Dordrechts Museum 2

Moderne en Hedendaagse kunst In Dordrecht
Het Dordrechts Museum koopt al sinds de oprichting in 1842 ‘hedendaagse’ kunst. De moderne schilderijen uit die tijd horen inmiddels bij de kunstgeschiedenis. Denk aan Roelofs, Weissenbruch, Breitner, vader en zoon Israëls. Die werden toen aangekocht, maar hangen inmiddels in de zalen met 19e-eeuwse kunst van de benedenverdieping, rechts van de entree. Op de eerste verdieping merken we dat ook de volgende generatie schilders als Willink, Ket, Hynckes en Charley Toorop werden aangekocht. Vandaag zijn ze niet meer ‘modern’ maar indertijd vormden ze wel degelijk een voorhoede.

Lees verder »

2022

Drachten, Museum Dr8888

Splinters avant-garde
Bijna een eeuw geleden bouwden de Franciscaner Monniken een klooster in het centrum van Drachten. Nadien werd het stadhuis en nog later het Museum Smallingerland, een combinatie van de Oudheidkamer Smallingerland en het Streekmuseum. Dat klinkt niet veel belovend voor de moderne kunst, maar de Oudheidkamer had wel degelijk een hele bijzondere collectie; namelijk een deel uit de erfenis van Thijs Rinsema (1877-1947).
Rinsema was samen met zijn jongere broer Evert (1880-1958) schoenmaker in Drachten. Ze namen hun vaders schoenmakerij annex winkel aan de Drachtense Zuidkade over. In zijn vrije tijd schildert Thijs en Evert schrijft spreuken tijdens het schoenlappen. Het Museum Dr8888 eert hen in 2022 nog met 2 stijlkamers en een klein kabinet op de begane grond. Hun werk is verbonden met
De Stijl door hun vriendschap met Theo van Doesburg. Door hun vriendschap werd Van Doesburg in Drachten voor het kleuradvies van een woningproject gevraagd.

Lees verder »

Eindhoven, Van Abbemuseum

Moderne en hedendaagse Kunst, en / of antropologie?
In het Van Abbe kun je de kunst van de 20ste en 21ste eeuw zien. Het is net als het Kröller Müller Museum voor de Tweede Wereldoorlog door een particuliere verzamelaar gesticht. In 1936 gaf de tabaksfabrikant Henri Van Abbe opdracht voor een weinig opvallend gebouw voor zijn eigen kunstcollectie. Alleen het torentje boven de ingang valt op. Begin deze eeuw werd aan de achterkant van het oude gebouw een groot nieuw deel toegevoegd. Het ligt er mooi in de elleboog van de Dommel, de rivier die door Eindhoven loopt.

Lees verder »