Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Amsterdam, Rijksmuseum 2: Aziatische afdeling

De rust van het onbekende

Hoewel de afdeling Aziatica van het Rijksmuseum onder vakgenoten beroemd is, is het  onbekend terrein voor de meeste bezoekers. Er komen vooral specialisten en toevallige passanten in dit Paviljoen zoals het wordt genoemd. Dat is vreemd; de verzameling Aziatica past kwalitatief tussen collecties uit Boston, Londen en Berlijn.
Onze eeuwenoude belangstelling voor kunst uit het Verre Oosten is natuurlijk direct verbonden met de zo veel geprezen VOC mentaliteit. Naast kruiden transporteerden de schepen ook gebruiksvoorwerpen: Indiase katoen en sieraden, Japans lakwerk en Chinees aardewerk en porselein. Dikwijls was dit contrabande, de extra lading voor de officieren. Het werd werd vaak op bestelling meegenomen waardoor in de verre gebieden een productie ontstond die aan de Nederlandse smaak werd aangepast. Grappig genoeg inspireerden deze voorwerpen in Nederland onze lokale ontwerpers van aardewerk en porselein. Ze  kopieerden deze motieven en kregen een eigen leven in Delfts porselein en Hindelooper sitsen.

Lees verder »

Amsterdam, Rijksmuseum 1: algemeen

Nationale Kunst en Geschiedenis en kunstgeschiedenis

Ik weet nog dat Henk van Os, toen hij directeur van ‘het Rijks’ was, een voor die tijd ongemeen grote reclame campagne opzette waarin hij het museum ijkte als “Onze Nationale Schatkamer”. Het is ook een enorme schatkamer, te groot om in één dag te kunnen bekijken. Daarom raden we aan per bezoek een keuze voor een afdeling te maken. Na deze algemene inleiding bespreken we meteen in Rijksmuseum 2 de Aziatische kunst. Het Rijks is tenslotte zoveel meer dan de Erezaal met de schilders van de Gouden Eeuw waar het altijd overvol met bezoekers is.

Lees verder »

,

Leeuwarden, Fries Museum

Prachtig gebouw, lokale geschiedenis en traditie
Wat verwacht je van een provinciaal museum? Wat moet het je laten zien en kan ik door de collectieopstelling verrast worden? In Leeuwarden is de eerste verrassing het open gebouw van Hubert-Jan Henket uit 2013 dat uitnodigt verder te gaan, te onderzoeken. Het licht valt makkelijk en ver in de entreehal met een eethuis en een winkel waar je geen kaartje voor hoeft te kopen.

Lees verder »

Otterlo, Het Kröller-Müller Museum 1

Van elite museum tot cultuur voor velen;
een particuliere collectie van ons allemaal
Het Kröller-Müller Museum speelt in mijn beroepskeuze een belangrijke rol. Toen ik dertien was, gingen we met een Britse vriend van mijn ouders naar het Kröller Müller om de schilderijen van Vincent Van Gogh te zien. Het Amsterdamse museum bestond nog niet. Van Gogh zal ik wel spannend hebben gevonden, maar ik was weg van ‘Ruiter en paard’ van Marino Marini. Een groot houten beeld van een gestileerd paard en ruiter met hier en daar wat schilfers kleur.
Ik was een paardenmeisje zoals alleen jonge pubers dat kunnen zijn. Mijn hart werd geraakt: als dit kunst kon zijn, dan wilde ik hier alles van weten. Dit begreep ik, dit kon ik navoelen. Veel later realiseerde ik me dat de emotie van het houten beeld me ontroerde. Twee jaar later ontdekte ik dat kunstgeschiedenis een vak is dat je kunt leren, studeren.

Lees verder »

,

Utrecht, Museum Catharijneconvent

Heiligen te kust en te keur
Het is niet verwonderlijk dat in Utrecht het het Catharijneconvent, het nationale museum voor de geschiedenis van het christendom in Nederland, staat. Utrecht was altijd al een belangrijk religieus centrum. Niet alleen slaagde de stad er in tijdens de tachtig jarige oorlog lang katholiek te blijven, na het toestaan van de katholieke godsdienst in het midden van de 19e-eeuw is het uiteindelijk een aartsbisdom geworden. Het Catharijneconvent speelde in de geschiedenis van de stad speelde  een belangrijke rol.

Lees verder »