Op weg naar de kunst

Bestel hier onze: Gids naar Nederlandse musea Op weg naar de kunst

bespreekt de eigen collectie van musea in Nederland en elders.

Boekrecensie: Jan Roeland, een hommage

1 augustus 2017

Omslag van het besproken boek

 

 

 

 

Roeland was een zogenaamde “artist’s, artist”, een schilder wiens werk door kunstenaars, conservatoren, galeriehouders en pers zeer wordt gewaardeerd, maar die nooit bekend werd bij het grote publiek. Dat is jammer zoals ook blijkt uit het boekje dat na zijn dood is gepubliceerd.

 

Hij noemde zijn werk composities
In februari 2016 overleed de schilder Jan Roeland, hij werd 81. Zijn werk zit niet alleen in de vaste collecties van musea, maar ook particuliere verzamelaars en de bedrijfscollecties kochten zijn schilderijen graag bij de Amsterdamse Galerie Slewe, die al jaren ‘zijn’ galerie was. Eigenlijk vermoed ik dat Roeland er niet eens op uit was om “bekend” te worden. Hij besteedde veel aandacht aan zijn schilderijen, aan zijn leerlingen op de AKI, de Kunstopleiding in Enschede, maar niet aan zijn PR. Bovendien maakte hij geen werk dat snel klaar was. Als ik aan zijn eenden, planten, enveloppes en werktuigen denk weet ik het weer: Roeland was precies, exact, verfijnd en vaak grappig in onderwerp en uitvoering. Er werd regelmatig door goede auteurs over zijn werk geschreven en hij had een vaste kring om zich heen. Jan Roeland was een zachtmoedige man met een zeer onderkoelde vrolijke humor waarachter wellicht een grote melancholie schuilging.

eend,2006, gefotografeerd uit het boek

Wie ooit een schilderij van Roeland zag, vergeet dit niet zo licht. Zelfs bij een eerste snelle blik ben je verbaasd over de eenvoud van de bloem, eend, vaas, of hamer. Nooit eerder zag ik die zo subliem vertegenwoordigd. Niet geschilderd, want Roeland toont je de essentie van de idee bloem, eend, hamer. Eend van Roeland is een combinatie van alle eenden die hij ooit zag. Je ziet het meteen, dit is niet een eend, maar de eend. Wat is er nu banaler dan een eend die ik al brood gaf toen ik twee was en nog steeds brood geef nu ik oma ben? Roeland laat zien dat eend kwetsbaar is, onbenullig en alert.

eend, 2008, gefotografeerd uit het boek

Zo’n eend verschijnt in zijn werk, eigenlijk om te verdwijnen, tsjoep, zo weer weg, gelukkig kon hij hem nog net op tijd in zijn kern vastleggen, niet in de details. Wie zijn eenden ziet, ziet meteen dat dit een schilderij is. Een plat ding waarin hij vorm en kleur in evenwicht brengt. Hij noemde dan ook veel schilderijen Compositie. En meteen komen bij mij de associaties: Compositie = muziek; compositie =Mondriaan; compositie = abstract; compositie = zoeken & vinden, als je geluk hebt.

 

eend,2007, gefotografeerd uit het boek

Jan Roeland kende dat geluk, hij werkte, onderzocht, trok conclusies, zocht opnieuw en ging door. Soms, na een tijd als het oude bekend was geworden, kwamen er veranderingen. Dat zie je bij die eenden, tafels, hamers, vazen, bloemen. Hij laat het evenwicht zien tussen vorm en kleur en maat van het schilderij. De Rotterdamse Kunsthal maakte een hommage na zijn overlijden. Daar danken we dit boekje aan. Het is een eerbetoon van vrienden en van kenners. Rudi Fuchs, K. Schippers, Thijs Goldschmidt en collega schilders Ina van Zyl, Steven Aalders en Jan Andriesse verzorgden teksten, Andriesse een tekening. Vervolgens staan er 45 afbeeldingen van schilderijen in. Te weinig, maar toch een mooi overzicht: een hommage.

Koopt het, leen het en bekijk het ’s avonds voor het slapen gaan en ’s ochtends als het daglicht doorkomt.

Feitelijkheden:
Titel: Jan Roeland – een hommage (1935-2016)
Auteurs.: Rudi Fuchs, K.Schippers, Ina van Zyl e.a.
80 pagina’s, 45 illustraties in kleur
ISBN 9789462621374
Prijs: € 19,95

 

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.